Friday, September 24, 2010

AMALAN GAYA HIDUP SIHAT

Penyakit yang berdamping pada masyarakat kita pada hari ini berpunca daripada amalan hidup yang tidak sihat.
Tulis sebuah rencana tentang amalan yang hidup yang sihat yang perlu dilakukan oleh masyarakat.

Pendahuluan:
- Tajuk: Amalan Gaya Hidup yang Sihat untuk Semua (ditengah-tengah)
- Nama: Roslan Daud (di bawah tajuk, juga ditengah-tengah)
- Pelbagai penyakit seperti obesiti, sakit jantung, kencing manis, darah tinggi, taun, TiBi, demam denggi dan sebagainya berpunca daripada amalan hidup yang tidak sihat.
- Kesannya, kesihatan individu dan orang sekeliling akan terancam.
- Terdapat pelbagai langkah yang perlu diambil oleh individu untuk memastikan kesihatan mereka berada pada tahap yang baik.

Isi 1:
- Mengamalkan pemakanan seimbang
- Menu berdasarkan piramid makanan - gizi seimbang yang mencukupi untuk keperluan tubuh
- Kurangkan gula, garam dan minyak dalam masakan - elakkan obesiti dan penyakit kronik
- Menu mesti ada buah-buahan, sayur, ikan ataupun ayam

Isi 2:
- Menjaga kebersihan diri dan persekitaran
- Elakkan berkongsi alat peribadi seperi tuala - mengelakkan penyakit kulit seperti panau
- Sentiasa menjaga kebersihan anggota badan
- Membersihkan kawasan persekitaran rumah - ambil masa seminggu sekali - mengelakkan diri daripada demam denggi

Isi 3:
- Bersukan dan beriadah
- Mengeluarkan peluh, menyihatkan badan, badan cerdas, otak cergas
- Mengelakkan diri daripada obesiti
- Perlu bersenam atau beriadah sekurang-kurangnya satu minggu sekali

Isi 4:
- Pemeriksaan kesihatan secara berkala
- Penting terutamanya kepada pesakit kronik - penyakit jantung, kencing manis dan darah tinggi
- Usah malu berjumpa doktor sekiranya sakit
- Mendapatkan nasihat doktor jika terdapat kemusykilan tentang sesuatu perkara

Isi 5:
- Mengelakkan diri daripada merokok dan minum minuman beralkohol
- Rokok mengandungi beribu-ribu bahan kimia yang menjejaskan fungsi anggota dalaman
- Minuman beralkohol mengancam sistem hati, juga mendatangkan rasa khayal
- Boleh mencuba pil 'Nequitin'

Isi 6:
- Rehat yang mencukupi
- Tidur dan rehat pada waktu yang sesuai
- Elakkan daripada berjaga pada waktu malam dan kerja lebih masa sehingga menimbulkan keletihan yang berpanjangan
- Sebaiknya, seorang dewasa memerlukan tidur selama tujuh hingga lapan jam sehari

Penutup:
- Kesihatan perlu dijaga dengan rapi untuk keselesaan hidup
- Menghindarkan diri dengan pelbagai aktiviti tidak sihat seperti merokok
- Mengawal perasaan sehingga boleh menimbulkan stress yang terlampau
- Wang ringgit tidak boleh membeli kesihatan, tetapi kesihatan boleh mendapatkan wang ringgit

No comments:

Post a Comment