Tuesday, July 12, 2011

KARANGAN GAMBARAN : KEBAKARAN

.......Pada petang itu, aku pulang lewat ke rumah kerana Cikgu Amir mengadakan pemilihan pemain bola sepak sekolah. Kebetulan Syah dan Hakim juga mahu bersaing pulang ke rumah memandangkan rumah mereka tidaklah begitu jauh dari rumahku. Kami bercadang untuk melalui jalan pintas yang memerlukan kami melalui sebuah kampung, iaitu Kampung Bunga Raya.


.......Sepanjang perjalanan, kami bercerita tentang harapan untuk mewakili sekolah. Sesekali, kami ketawa apabila Hakim yang memang terkenal dengan sikap suka berlawak, membuat jenaka. Dari jauh, kami ternampak asap yang berkepul-kepul di udara.


.......“Eh, kau tengok tu. Asap berkepul-kepul. Macam ada rumah terbakar?” kata Hakim.


.......“Ah, itu hanya asap dari kilang kelapa sawit belakang ladang ini,” ujar Syah.


.......“Syah, Amran, cuba bayangkan kalau tiba-tiba babi hutan melintas depan kau?” potong Hakim. Kemudian dia menyeringai seperti monyet mendapat pisang.


.......“Eish, kau ni. Cakap bukan-bukan saja.” Hakim ketawa terbahak-bahak apabila melihat wajah Syah yang begitu serius. Kemudian, tawa kami berderai memecah kesunyian petang itu.


.......Tiba-tiba, semak di depan kami bergoyang-goyang. Pada mulanya, kami sangka babi hutan melintas. Sangkaan kami meleset apabila seorang budak lelaki menerpa ke arah kami.


.......“Abang… abang tolong saya! Rumah kami… rumah kami terbakar,” ujarnya sambil tercungap-cungap sambil tangannya menunding ke arah kilang kelapa sawit.


.......Kami kelu seribu bahasa. Sungguh, kami tidak menduga bahawa asap yang menebal di udara itu rupanya disebabkan oleh rumah yang terbakar. Tanpa membuang masa, kami bergegas mengikutnya. Ternyata kami juga kalah dengan larian budak yang berkaki ayam itu, walaupun kami merupakan atlet sekolah.


.......Setibanya di tempat kejadian, api sedang marak. Keadaan menjadi tidak terkawal apabila kesemua bahagian rumah sudah dijilat oleh api. Sementara itu, beberapa orang wanita sedang mententeramkan ibu budak tadi.


.......“Tolong! Rumah aku! Tolong…” jerit perempuan tua itu dengan tangisan yang tidak henti-henti. Namun, suaranya tenggelam dalam keriuhan suara orang ramai yang berlarian-larian membantu memadamkan api.


.......Ada juga beberapa pemuda yang menyimbah air menggunakan baldi dan timba. Ternyata usaha itu tidak membuahkan hasil kerana api yang menjulang tinggi itu tidak terkalahkan oleh air setimba dua.


.......“Syah, pergi telefon bomba sekarang.” Aku mengarahkan Syah pergi menelefon bomba. Kebetulan, ada sebuah pondok telefon yang berhampiran. Menurut budak itu, adiknya bermain api, kemudiannya menyambar langsir.


.......Sementara menunggu bomba sampai, aku dan Hakim pergi membantu penduduk kampung yang berlari-larian mengangkut air dan menyimbahnya. Dalam masa kurang lima minit, sepasukan bomba pun sampai di tempat kejadian. Pihak bomba bertungkus-lumus memadamkan api yang kian marak kerana tiupan angin yang semakin kencang. Pasukan itu mengambil masa kurang dari 10 minit untuk memadamkan api itu. Walaupun begitu, tidak banyak peralatan yang dapat diselamatkan. Mujurlah tiada kemalangan nyawa yang berlaku.
Budak itu berdiri menghadap rumahnya yang tinggal rangka. Kami tahu, berat mata memandang, beri lagi bahu yang memikulnya. Barangkali dia memikirkan nasib keluarganya selepas ini.

.......Kami mendekati budak itu. Aku memegang bahunya. Matanya berkaca-kaca. Kolam matanya yang tidak mampu menahan menyebabkan air matanya tumpah. Kami berkongsi sebak.

.......“Abang, terima kasih kerana membantu saya. Tiada wang yang dapat saya hulurkan. Hanya ucapan berbanyak-banyak terima kasih,” ujarnya sambil menyeka air mata yang tersisa.

.......“Kami tak minta dibalas. Cuma kami harap adik tabah menghadapi ujian Allah,” pujuk aku perlahan-lahan.

.......memberikan kata-kata semangat, kami meminta diri untuk beredar. Walaupun penat, kami pulang dengan penuh rasa bangga kerana sudah menyumbangkan bakti. Setibanya di rumah, ibu sudah tercegat di muka pintu. Aku pun menceritakan kejadian sebenar. Ibu menasihati aku supaya tidak bermain api kerana khuatir kejadian itu menimpa keluarga kami.

1 comment: