Thursday, September 29, 2011

LANGKAH MENGERATKAN HUBUNGAN KEJIRANAN

.....Jiran merupakan orang yang tinggal berhampiran dengan rumah kita. Selain dapat memupuk persefahaman sesama penduduk, semangat sebegini dapat menyatupadukan masyarakat yang terdiri daripada pelbagai kaum di negara kita. Walaupun khalayak sedia maklum akan kepentingan semangat kejiranan, namun masih ramai dalam kalangan masyarakat yang memandang enteng akan kepentingannya. Pada zaman dahulu, hubungan sesama jiran sangat rapat, bak kata pepatah, hidup sandar-menyandar ‘seperti aur dengan tebing’. Dasawarsa ini, hubungan sesama jiran semakin renggang ‘bagai enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing’. Persoalannya, bagaimanakah kita boleh merapatkan hubungan yang semakin renggang ini?

.....Pelbagai langkah yang boleh diambil untuk memupuk semangat kejiranan, antaranya adalah dengan menghidupkan kembali konsep rukun tetangga di kawasan perumahan mereka. Rukun tetangga merupakan satu badan yang berfungsi untuk mengawal keselamatan kawasan perumahan, terutamanya pada malam hari. Aktiviti ini memerlukan pembabitan semua pihak tanpa mengira kaum yang secara tidak langsung mampu menanam semangat kejiranan ketika melakukan rondaan bersama-sama. Ketidaksamaan taraf sosial dapat dilupuskan melalui rukun tetangga kerana dalam konsep badan ini, semua orang berada pada martabat yang sama, seperti kata orang tua, ‘duduk sama rendah, berdiri sama tinggi’.

.....Selain itu, kita juga perlu menyuburkan kembali amalan bergotong-royong. Hal ini membolehkan masyarakat bersama-sama menjalankan pelbagai aktiviti seperti membersihkan kawasan kediaman, memperbaiki alat kelengkapan di taman-taman perumahan, menebas semak-samun yang mungkin menjadi tempat persembunyian para penjenayah dan sebagainya. Aktiviti ini juga boleh melahirkan semangat kerjasama sesama jiran, bak kata peribahasa ‘berat sama dipikul, ringan sama dijinjing’.

.....Di samping itu, kempen mengadakan amalan rumah terbuka juga merupakan salah satu langkah yang boleh menghidupkan kembali semangat kejiranan. Melalui amalan ini, ziarah-menziarahi dapat diwujudkan dalam kalangan masyarakat terutama pada hari-hari perayaan kaum masing-masing. Amalan rumah terbuka ini memberi ruang kepada masyarakat untuk menjalin kemesraan walaupun mereka menyambut perayaan yang berbeza. Sebagai contoh, penduduk berketurunan India menziarahi jirannya yang beragama Islam pada Hari Raya Aidil Fitri.

.....Malahan, hubungan kejiranan dapat dipererat melalui aktiviti menziarahi jiran tetangga. Amalan ziarah-menziarahi dan bertanya khabar dapat menyemarakkan rasa prihatin. Umpamanya, apabila jiran ditimpa kemalangan, dan ada kematian, kunjungan jiran tetangga sedikit sebanyak dapat mengurangkan rawan yang bersarang dalam lubuk hati. Apabila berkunjung, usah lupa membawa ‘buah tangan’ seperti buah-buahan, manisan atau hadiah sebagai tanda ingatan. Kata orang, ‘ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni’.

.....Intihanya, semangat kejiranan dapat dipupuk sekiranya masyarakat menyedari peri pentingnya semangat tersebut dalam kehidupan bermasyarakat. Semangat kejiranan juga penting dalam konteks negara kita sebagai sebuah masyarakat berbilang bangsa. Dengan itu, penyuburan semangat kejiranan yang kental dapat membantu usaha-usaha perpaduan negara yang selama ini menjadi agenda utama kerajaan untuk memastikan keharmonian negara. Marilah kita sama-sama mempraktikkan slogan ‘jiran sepakat membawa berkat’ ini dalam kehidupan berjiran agar negara kita terus aman dan harmoni sepanjang masa. Saya cukup optimistik, sekiranya kepincangan dalam membentuk semangat kejiranan dalam dibedah dan dibubuh ubat yang mujarab, sudah tentu kesejahteraan yang diidamkan selama ini akan terus meronai pembangunan negara.


Sekiranya soalan langkah memupuk semangat perpaduan antara kaum, isi yang sama juga boleh digunakan. Bezakanya, pelajar hanya perlu menukarkan frasa 'semangat kejiranan' kepada 'semangat perpaduan'.

36 comments:

  1. thanx kc information...

    ReplyDelete
  2. Soalan prcubaan PMR negeri Kedah 2013..

    ReplyDelete
  3. ermm..tp pnjang cngtt arrr

    ReplyDelete
  4. Thx this is really help me to study more in
    bm .. terima kasih.....

    ReplyDelete
  5. thank.......................................

    ReplyDelete
  6. Thank for help me in BM ..

    ReplyDelete
  7. As salam. Mohon guna untuk assignment group ya. Terima kasih cikgu

    ReplyDelete
  8. terima kasih cikgu! This is very helpful. Keep it up cikgu. :)

    ReplyDelete
  9. thank you cikgu. its very helpful for me

    ReplyDelete
  10. maklumat yang berguna... terima kasih!

    ReplyDelete
  11. Thanks cikgu✨ Doakan rakan2 dan saya berjaya dalam SPM 2019 ❤️

    ReplyDelete
  12. It is a very good point that i can use in my karangan.Thanks sir.

    ReplyDelete
  13. Terima kasih cikgu :)

    ReplyDelete
  14. Terima Kasih cikgu kerana mendidik kami,kami sayang cikgu

    ReplyDelete
  15. terima kasih cikgu,saya dapat menyiapkan kerja rumah dengan lancar..❤️

    ReplyDelete
  16. cg terima kasih kerana membantu saya,sejujurnya memang membantu cg,cg doakan saya spm dpt A dlm mata pelajaran bahasa melayu aamiin

    ReplyDelete