Saturday, July 9, 2011

KESAN BENCANA ALAM

Telitikan gambar rajah di bawah ini, kemudian berikan pendapat anda tentang kesan-kesan bencana alam kepada negara. Panjangnya pendapat anda antara 200 hingga 250 patah perkataan.

Kesan Bencana Alam
1. Ekonomi sesebuah negara terjejas
2. Meragut nyawa dan menyebabkan kecederaan
3. Kemusnahan harta benda dan hilang mata pencarian


Contoh Jawapan:


.......Bencana alam dapat didefinisikan sebagai kejadian yang tidak terduga, yang berlaku sama ada disebabkan oleh manusia ataupun berlaku secara semula jadi. Antara contoh bencana alam ialah letusan gunung berapi, banjir, tanah runtuh, tsunami, gempa bumi, kemarau dan sebagainya. Belakangan ini, bencana alam sering menjadi topik hangat yang dihebahkan melalui dada-dada akhbar mahupun di kaca televisyen. Antara contoh bencana alam yang pernah dilaporkan di Malaysia ialah runtuhan di Taman Mewah, Bukit Antarabangsa dan tsunami di Pulau Pinang. Persoalannya, apakah kesan-kesan bencana alam yang sering kali menjadi bualan masyarakat ini?

.......Kesan perdana yang dihadapi oleh sesebuah negara yang dilanda bencana alam ialah ekonomi sesebuah negara terjejas. Apabila bencana alam berlaku, banyak kemusnahan yang dilaporkan, antaranya infrastruktur, pejabat, kawasan pertanian, pusat perindustrian dan sebagainya. Sebagai contoh, tsunami yang berlaku di Jepun baru-baru ini telah memaksa negara Matahari terbit itu membelanjakan berbilion-bilion yen untuk membina prasarana yang baru. Malahan, perbelanjaan yang besar juga perlu dilakukan bagi menyelamatkan mangsa bencana alam dengan cara memberi bantuan kecemasan dan menyediakan tempat tinggal yang selamat.

.......Selain itu, bencana alam juga meragut nyawa dan menyebabkan kecederaan. Kata orang, malang tidak berbau. Dalam kejadian bencana alam seperti tanah runtuh yang berlaku di Bukit Antarabangsa pada 22 November 2002, empat nyawa yang dilaporkan terkorban. Barangkali itu angka yang cukup kecil jika dibandingkan gempa bumi yang berukuran 8.9 pada skala Ritcher yang mengorbankan nyawa melebihi 11,000 orang pada 26 Disember 2004. Dalam kejadian ini, banyak mangsa mati kerana ditimpa runtuhan bangunan dan dihempap pokok, tidak kurang juga dilemaskan oleh ombak ganas yang menggila. Keadaan ini tentunya menyebabkan ahli keluarga mangsa meratapi kematian mangsa bencana alam.

.......Di samping itu, bencana alam turut menyebabkan kemusnahan harta benda dan hilang mata pencarian bagi penduduk setempat. Laporan akhbar sering kali menunjukkan foto-foto tempat tinggal mangsa yang musnah dek kejadian bencana yang tidak disangka ini, sekali gus meranapkan barang berharga di dalam rumah. Sebagai contoh lainnya, kejadian ombak besar atau dalam bahasa Jepun, tsunami, telah menyebabkan Banda Acheh dan pantai Phuket menjadi sepi daripada kunjungan pelancong. Temu bual yang dilakukan dengan penduduk setempat, mereka menyatakan bahawa tempat itu tidak lagi menjadi destinasi pelancongan seperti sebelum petaka itu berlaku. Lantaran itu, penduduk setempat yang majoritinya bergantung kepada pelancongan sebagai sumber pendapatan terjejas teruk seterusnya menjatuhkan pendapatan negara Indonesia dan Thailand pada tahun tersebut.

.......Akhir kalam, bencana alam sememangnya memberikan impak yang buruk kepada semua orang. Oleh itu, semua pihak perlu bersinergi dalam memastikan musibah ini dapat dihindari. Disarankan supaya kerajaan perlu memasang sistem pengesanan bencana alam seperti yang dilakukan di beberapa buah negara maju, tamsilnya di Jepun dan Amerika Syarikat. Oleh sebab petaka ini sukar diramal, maka lebih baik kita ‘sediakan payung sebelum hujan’ kerana tidak guna ‘sudah terhantuk baru hendak terngadah’.

26 comments:

  1. Replies
    1. Knp nk fuck pulak?? Diye dh kongsi ilmu ngan kite sume ni pon kire untung dh...klu x mcm mne kite nk buat karangan klu xde rujukan, hah 'pandai'!!! Bersyukur la

      Delete
    2. karangan sendiri tak semestinya lagi bagus, nak ckap mcm tu kr org. tak ada rasa berterima kasih ke? mana hialngnya sifat manusia anda ??

      Delete
    3. jangan lah gaduh pls :(

      Delete
  2. fuck ! Karangan macam gampang (!)

    ReplyDelete
  3. SHAHERIN BIN SA'ADON HENSEM

    ReplyDelete
    Replies
    1. lek ar kinda......wakaka...=p

      Delete
    2. istighfar lah weiiiiiii

      Delete
    3. wow! terima kasih. Saya semakin memahami kesan kesan bencana alam :) Love uolsss

      Delete
    4. emm saye takowt dengan bencana alam :(

      Delete
  4. Ayo teman barikan yg terbaik untuk bumi kita sendiri! SAVE OUR EARTH!

    ReplyDelete
  5. Thanx to de admin coz give us de point.

    ReplyDelete
  6. Thengz you,,, Senang saya dapat point untuk buat karangan ;)

    ReplyDelete
  7. I was here 10/7/14

    ReplyDelete
  8. mohon copy jugak ye..tq :)

    ReplyDelete
  9. i got 40/50 marks ,saya buat esei rujuk yang ni

    ReplyDelete