Friday, September 16, 2011

KEPENTINGAN BANGUNAN BERSEJARAH KEPADA NEGARA

Bangunan bersejarah merupakan antara bahan sejarah yang begitu penting. Oleh itu, kerajaan telah bertindak memelihara dan memulihara bangunan ini.


Pada pendapat anda, apakah kepentingan bangunan ini kepada negara?

.....Bangunan bersejarah merupakan bangunan peninggalan daripada leluhur kita. Bangunan bersejarah lazimnya mempunyai signifikan dan ciri-ciri yang unik sehingga mampu dikagumi dan dilestarikan. Antara contoh bangunan bersejarah ialah Kota A’ Famosa di Melaka, Istana Menanti di Negeri Sembilan, dan Candi Lembah Bujang di Kedah. Persoalannya, apakah kepentingan-kepentingan bangunan bersejarah ini sehingga perlu dikekalkan oleh kerajaan?

.....Antara kepentingannya adalah dapat menarik kedatangan pelancong. Bangunan bersejarah sememangnya mempunyai tarikan yang tersendiri, sehingga mampu memancing hati pelancong, bukan sahaja pelancong asing, malahan pelancong domestik. Lihatlah, betapa Kota Melaka yang terkenal dengan bangunan bersejarah yang berbagai-bagai rupa menyebabkan kunjungan pelancong ke Bandar raya Bersejarah itu tidak pernah surut. Disebabkan negeri ini mempunyai banyak bangunan bersejarah, UNESCO telah mengisytiharkannya sebagai harta warisan dunia yang perlu dipelihara. Secara tidak langsung, pengekalannya telah membantu negara menambahkan pendapatan negara.


.....Selain itu, bangunan bersejarah juga dapat mempamerkan estika dan keunikan seni binanya yang tersendiri. Sesungguhnya, setiap monumen bersejarah mempunyai gaya seni bina masing-masing, sama ada menerima pengaruh luar mahu pun dibina berdasarkan pengaruh tempatan. Misalnya, Bangunan Sultan Abdul Samad yang terletak di depan Dataran Merdeka jelas memperlihatkan keindahan seni binanya melalui pengaruh Inggeris dan Islam. Uniknya, bangunan ini mempunyai menara jam yang didirikan di tengah-tengah bangunan. Begitu juga dengan bangunan Stesen Kereta api Tanah Melayu di Kuala Lumpur yang jelas menonjolkan ciri-ciri seni bina Islam melalui kubahnya seperti masjid.


.....Di samping itu, bangunan ini juga dapat mengimbau kembali sejarah negara. Dengan masih berdiri megahnya bangunan yang dibina semasa zaman penjajahan yang membawa air mata sengara dan derita, membolehkan masyarakat menginsafi perjuangan datuk nenek moyang kita yang bermatian-matian sehingga mengalirkan darah, bak kata peribahasa, ‘biar putih tulang, jangan putih mata’. Kota A’ Famosa umpamanya, mengingatkan kita Tanah Melayu dijajah pada tahun 1511 oleh Portugis dan menjadi penanda aras berakhirnya zaman kemilangan Kesultanan Melayu Melaka. Dengan ini, kita akan lebih berhati-hati dalam menjaga kemerdekaan negara daripada dicabul oleh bangsa asing.



.....Bukan itu sahaja, bangunan ini juga dapat menonjolkan identiti sesuatu masyarakat. Biasanya, untuk mempersembahkan jati diri dan keunikan sesuatu kaum akan ditonjolkan melalui seni bina. Tamsilnya, Istana Menanti di Negeri Sembilan begitu jelas mempamerkan jati diri masyarakatnya yang dikatakan berasal daripada bangsa Minang. Lihatlah, bentuk bumbungnya yang mempunyai pengaruh Minangkabau. Tidak ketinggalan, Candi Lembah Bujang di Kedah juga memperlihatkan betapa penduduk zaman itu mempunyai pegangan yang kuat terhadap agama anutannya, iaitu agama Hindu.



.....Secara totalnya, bangunan bersejarah sememangnya membawa 1001 kepentingan kepada negara serta masyarakat seluruhnya. Oleh itu, semua pihak perlu sedar akan peranan masing-masing dalam usaha mengekalkan struktur dan nilai bangunan ini daripada dimusnahkan. Ahli sejarawan ada berkata, “Orang yang melupakan sejarah pasti mengulanginya.”. Oleh itu, peliharalah bangunan bersejarah supaya episod lara yang pernah dibawa oleh Portugis, British, Belanda, dan Jepun tidak berulang semula. Tidak bermakna bangunan yang telah berusia berates-ratus tahun ini perlu dirobohkan kerana dianggap sudah uzur. Sebaliknya, pewartaannya sebagai bangunan warisan perlu dilakukan oleh kerajaan dengan segera.

53 comments:

  1. Sebenarnya bukan "estika", tetapi "estetik". Tidak ada perkataan "estikaa" dalam kamus.

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas maklumat yg dpat membantu membuat pbs bm:)

    ReplyDelete
  3. karangan yang bagus .. thanks kepada penulisnya yang sudi berkongsi ilmu yang berguna .. keep it up :) double woww !

    ReplyDelete
  4. Terima kasih bnyak2 abg.. Sgt membantu..

    ReplyDelete
  5. Sebenarnya Istana Besar Seri Menanti bukan Istana Menanti .

    ReplyDelete
  6. thx..for imformation

    ReplyDelete
  7. tq...ini syg membantu.....cha...tq sgt2.....coz....cha tengah....membuat karang tentang bangunan b'sejarah...tq...k... :)

    ReplyDelete
  8. omgggg! thankyou! eventhough ada a bit mistake tpi its still good

    ReplyDelete
  9. noob karangan... bahasa tak cantik sangat..=(

    ReplyDelete
  10. perenggan istana seri menanti tiada kerr??

    ReplyDelete
  11. Trima kasih atas karangannya,mohon salin ye sebagai kerja sekolah....tapi saya ubah sikit ayat2 dia

    ReplyDelete
  12. Trima kasih atas karangannya,mohon salin ye sebagai kerja sekolah....tapi saya ubah sikit ayat2 dia

    ReplyDelete
  13. Trima kasih atas karangannya,mohon salin ye sebagai kerja sekolah....tapi saya ubah sikit ayat2 dia

    ReplyDelete
  14. tolong bagi funsi kellies castle pada masa kini utk pt3 sej

    ReplyDelete
  15. sangat membantu.. terima kasih

    ReplyDelete
  16. butoooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

    ReplyDelete
  17. rosdi.....fazli...taubat lah

    ReplyDelete
  18. Terima kasih atas perkongsian...Sgt membantu👏👍

    ReplyDelete
  19. tq keats karangan ni..sgt mmbantu sye yg tgh bt kerja kursus..bhasa yg cntik dn mudah difahami although da skit kesalahan..also pjust hiraukn je haters ii tu..diormg xmmpu nk bt karangan hebt mcm ni sbb tu dirng maki ii tu..keep it up!!!

    ReplyDelete
  20. Perkataan melambangkan identities seseorang manusia ciptaan Allah...

    ReplyDelete
  21. Apakah usaha mengekalkan bangunan bersejarah

    ReplyDelete
  22. Terima kasih.. Info yg amat membantu...

    ReplyDelete
  23. Terima kasih.. Info yg amat membantu...

    ReplyDelete
  24. Apakah usaha mengekalkan bangunan bersejarah

    ReplyDelete