Thursday, September 29, 2011

LANGKAH MEMPERKENALKAN PERMAINAN TRADISIONAL

Permainan tradisional semakin dipinggirkan oleh masyarakat.

Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang perlu dilakukan bagi memperkenalkan warisan yang begitu bernilai ini?


.....Dahulu, permainan tradisional dijadikan sebagai alat hiburan bagi masyarakat Melayu setelah seharian penat bermandi peluh. Antaranya ialah wau, gasing, congkak dan konda-kondi. Kemudian, apabila masa berganti masa, semua itu telah terkakis daripada ingatan masyarakat, lantaran ibu bapa tidak mewarisinya kepada anak-anak. Kini, permainan tradisional seakan tidak lagi mempunyai tempat di hati masyarakat, khususnya dalam kalangan remaja. Persoalannya, apakah langkah-langkah yang perlu dilakukan bagi mempopularkan permainan tradisional seperti waktu dahulukala?

.....Cara perdana ialah produk pelancongan ini boleh dibuat dalam bentuk buku, majalah, filem dokumentari dan sebagainya dan dipasarkan di pasaran tempatan mahupun di luar negara. Hal ini disebabkan oleh masyarakat kini lebih akrab dengan media elektronik seperti televisyen dan internet. Pengisiannya perlulah diteliti dengan memasukkan sejarah permainan, cara pembuatan, syarat permainan dan langkah permainan. Penerbitan ini perlulah dimanfaatkan dengan baik memandangkan cara ini sebenarnya merupakan proses membukukan sejarah warisan lampau dan boleh menjadi bukti pensejarahan yang mahal. Jelaslah, cara ini boleh meletakkan permainan warisan ini ‘duduk sama rendah, berdiri sama tinggi’ dengan permainan video pada masa ini.

.....Di samping itu, kerajaan juga boleh memasukkan permainan tradisional sebagai aktiviti kokurikulum di sekolah dan pusat pengajian tinggi. Oleh hal yang demikian, kerajaan perlu mewujudkan satu panel khas dalam mengkaji sukatan pelajaran yang baharu. Dengan kata lain, perlu ada satu badan perancang yang merencana segala agenda dengan berkesan dan bijaksana. Perlu diingat bahawa guru-guru yang mengajar perlu diberi kursus asas tentang teknik permainan supaya dapat diaplikasikan di sekolah. Ringkasnya, cara ini membolehkan remaja kini mengenali permainan tradisional dengan lebih dekat lagi.

.....Bukan itu sahaja, kerajaan boleh mempromosikan permainan tradisonal kepada negara luar melalui duta-duta yang berkhidmat di sana. Sebagai contoh, duta tersebut perlulah diberikan risalah dan pamplet tentang permainan tradisional yang menyertakan sejarah dan penerangan ringkas sesebuah permainan. Hal itu dikatakan demikian kerana, cara ini dapat memperkenalkan permainan tersebut kepada masyarakat luar dengan lebih berkesan. Misalnya, apabila berwisata ke Malaysia, sudah tentu pelancong akan mahu lebih dekat lagi dengan permainan tersebut. Tegasnya, promosi di luar negara juga dapat membantu masyakarat luar untuk mengenali warisan kita yang cukup unik.

.....Bahkan, Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Budaya perlu membuat pameran dan pertunjukan secara berkala dan tekal. Pameran ini mungkin boleh dilakukan di tempat-tempat yang menjadi tumpuan pelancong. Kementerian juga perlu menjemput orang-orang yang mahir dan pakar dalam setiap permainan ini bagi menunjukkan cara pembuatan alat permainan dan juga teknik bermain setiap permainan. Sebagai tambahan, bengkel boleh dilakukan jika mendapat permintaan dan sambutan hangat daripada pengunjung. Diharapkan dengan langkah ini, mampu menjadikan permainan ini disuburkan kembali dalam era globalisasi dan teknologi ini.

.....Kesimpulannya, semua pihak perlu menyedari peranan dan tanggungjawab masing-masing kerana warisan ini merupakan amanah bersama dan perlu dijaga oleh setiap lapisan masyarakat. Sekiranya langkah ini dilakukan secara sistematik, tidak mustahil kita dapat mengembalikan martabat permainan tradisional seperti dahulu kala. Perkara yang paling penting, usaha yang dilakukan usahlah sekadar ‘hangat-hangat tahi ayam’ kerana ‘genggam bara api biar sampai jadi arang’.

5 comments:

  1. terbaekk larr .. mekasih sgt2 ..

    ReplyDelete
  2. Kelia banggg...sy sokong dgn usaha abg...merecikkk hawauuu aihhh...

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum..mohon kongsi ye

    ReplyDelete
  4. Terima kasih saya ucapkan kepada yang buat ni ... Terima kasih banyak2 ... Saya harap ... Anda dapat berkongsi lebih banyak lagi tentang sejarah2 .. Kerana penting untuk pelajar ingin tahu tentang sejarah . Thank you very much dear 🙃

    ReplyDelete