Thursday, September 29, 2011

PERANAN REMAJA MENGURANGKAN MASALAH SOSIAL

Masalah sosial kini semakin meruncing. Oleh hal yang demikian, remaja selaku rakan sebaya mempunyai peranan dalam memastikan masalah ini dapat dikurangkan.

Bincangkan pernyataan di atas.


.....Dahulu, masalah sosial kurang diperkatakan dan menjadi buah mulut masyarakat. Kini, masalah ini semakin menjadi ‘duri dalam daging’ sehingga menimbulkan kegusaran hati banyak pihak. Antara masalah sosial yang biasa menjadi paparan di dada akhbar dan kaca televisyen ialah gengsterisme, vandalisme, melepak, ponteng sekolah, seks bebas dan penyalahgunaan dadah. Persoalannya, apakah peranan remaja dalam mengurangkan masalah sosial ini daripada terus meruncing?


.....Peranan perdana dalam mengurangkan masalah ini ialah remaja perlu bijak memilih rakan. Kajian mendapati bahawa masalah sosial banyak dipengaruhi oleh pengaruh rakan sebaya. Pilihlah rakan yang mempunyai peribadi yang baik, berjati diri yang kukuh dan berdisplin dalam semua aspek. Hal ini bagi memastikan kita dapat menjadikan mereka sebagai idola dan suri teladan. Kata orang, kalau memilih untuk berkawan dengan tukang besi, kita akan terkena asapnya manakala kalau memilih untuk berkawan dengan penjual minyak wangi, kita akan terkena wanginya. Jadi, ‘tepuk tanya, tanya selera’.

....Selain itu, remaja perlu menasihati rakan, sama ada yang baru mahu terlibat atau yang telah terlibat dalam kancah sosial. Dalam hal ini, kita perlu berhati-hati umpama ‘menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berserak’ bagi mengelakkan ada rakan yang terguris hati. Kita perlu menceritakan keburukan dan akibat jika terlibat dalam masalah sosial seperti menggelapkan masa depan, terdedah dengan risiko tindakan tatatertib dan dicemuh oleh masyarakat. Jika khuatir, bolehlah mengusulkan rakan untuk berjumpa dengan kaunselor bagi mendapatkan nasihat dan panduan.

.....Di samping itu, memanfaatkan masa senggang dengan kegiatan yang berfaedah juga dapat mengurangkan remaja daripada terlibat dalam kancah tersebut. Remaja yang terlibat dalam masalah sosial ini sebenarnya tidak bijak merencanakan masa dengan baik. Disarankan, mereka mendekatkan diri dengan aktiviti kemasyarakatan seperti gotong-royong membersihkan kawasan perumahan, kenduri-kendara, dan menyertai kem motivasi dan jati diri. Selain dapat mengelakkan diri daripada salah haluan, mereka juga dapat bertukar-tukar pandangan dengan rakan yang lain.

.....Bukan itu sahaja, remaja perlu senantiasa berfikiran positif dan rasional dalam semua perkara. Kajian mendapati gejala seperti ponteng sekolah berlaku apabila remaja terlalu mengikut nafsu dan keseronokan, iaitu ingin mendapat kebebasan dan benci akan pelajaran. Untuk itu, remaja perlu merenung kembali tujuan dihantar untuk belajar, iaitu bagi mencerahkan masa depan dan melahirkan modal insan kelas pertama bagi menghadapi gelombang globalisasi dan cabaran alam pekerjaan. Oleh itu, buangkan semua keseronokan sementara dan terimalah balasannya pada dewasa kelak.

.....Bahkan, remaja perlu menetapkan matlamat hidup dengan jelas. Sebenarnya, remaja yang bermasalah tidak pernah tahu tujuan mereka hidup. Oleh sebab itu, mereka sewenang-wenangnya menghabiskan masa dengan melepak dan sebagainya. Seandainya mereka ada tujuan yang tetap, sudah pasti kehidupan mereka tidak disia-siakan kerana mereka tahu ‘masa itu emas’. Dengan cara ini juga, mereka akan belajar bersungguh-sungguh demi mencapai cita-cita yang diidam-idamkan.

.....Secara holistiknya, masalah sosial perlu ditangani segera. Kerjasama semua pihak amat mustahak bagi memastikan masalah ini dapat diperangi hingga ke akar umbi. Dalam hal ini, masyarakat perlu mengambil sikap ‘menjaga tepi kain orang’ dan usah mengamalkan resmi ‘bagai enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing’. Perkara yang lebih penting, pendidikan agama yang cukup boleh menjadi benteng yang ampuh dalam memastikan anak-anak dapat mengelakkan daripada terjebak dalam kancah yang tidak berpenghunjungnya ini.

2 comments:

  1. wah,bagusnya ini. pandailah awak.saya cam suka kat awuckssss roslan daudzz

    ReplyDelete