Thursday, September 29, 2011

RENCANA: USAHA MENJAGA KEBERSIHAN SUNGAI (LAUT)

Pencemaran Sungai: Perlu Dinoktahkan Segera
Oleh: Roslan bin Daud


.....Sungai merupakan anugerah daripada Tuhan yang tidak ternilai. Mencemarkan sungai bermaksud kita tidak bersyukur dengan nikmat kurniaan Tuhan. Mayapada, sungai di Malaysia semakin tercemar teruk seperti Sungai Tiram, Sungai Klang dan Sungai Perak. Hal ini disebabkan oleh kegiatan perindustrian dan pembangunan yang kian rancak di pinggir sungai ‘bagai cendawan tumbuh selepas hujan’. Persoalannya, apakah usaha-usaha yang patut dilakukan bagi menjaga kebersihan sungai di negara kita?

.....Antara usaha perdana adalah melalui penguatkuasaan undang-undang. Kementerian Alam Sekitar perlu membuat pemeriksaan secara mengejut kepada penduduk berhampiran sungai. Disarankan, pemasangan kamera litar tertutup (CCTV) di tempat-tempat yang menjadi tumpuan penduduk membuang sampah sarap perlu dilakukan. Pihak berkuasa tempatan pula perlu mengenakan denda atau saman kepada kilang yang menyalurkan sisa toksik terus ke dalam sungai. Jika masih ingkar, mereka wajar diberikan pengajaran dengan cara menyita harta syarikat seterusnya melumpuhkan operasi kilang mereka.

.....Selain itu, kempen Cintai Sungai Kita perlu digiatkan ke seluruh pelosok negara. Penyebaran informasi tentang kesan mencemarkan sungai bukan sahaja dilakukan melalui kaca televisyen tetapi juga perlu dilakukan di radio dan media cetak seperti akhbar arus perdana. Ceramah dan pengedaran risalah tentang penjagaan kebersihan sungai dan impak pencemaran sungai juga boleh dilakukan di kawasan perumahan supaya masyarakat sedar akan tabiat buruk membuang sampah sarap ke dalam sungai. Kini, penggunaan internet juga dilihat sebagai senjata baru dalam memastikan kempen yang dicanang berjaya membekas di hati masyarakat.

.....Di samping itu, sekolah juga boleh memainkan peranan melalui pendidikan kesedaran. Guru-guru perlu menyelitkan kepentingan memeliharan kebersihan sungai melalui mata pelajaran yang sesuai seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Geografi dan Sains. Realitinya, mata pelajaran Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan sudah mampu menyemai perasaan cinta akan sungai dalam diri anak-anak. Benarlah kata bijak pandai dahulukala, ‘melentur buluh biarlah dari rebungnya’. Jika anak-anak ini dapat dipupuk dengan rasa tersebut, maka masalah pencemaran sungai tentu dapat dinoktahkan pada masa hadapan memandangkan merekalah generasi yang akan meneruskan legasi kehidupan.

.....Seterusnya, penduduk setempat melalui rukun tetangga perlu mengadakan aktiviti gotong-royong membersihkan sungai. Umpamanya, penduduk boleh mengutip plastik, botol dan kayu yang ada di dalam sungai. Malah, sepanjang sungai boleh dibina laluan pejalan kaki dan taman yang dihiasi oleh jajaran pokok bunga. Jadi, secara tidak langsung, sungai menjadi kawasan rekreasi untuk penduduk. Dengan cara ini, penduduk lebih menghargai kewujudan sungai dalam kehidupan mereka.

.....Akhir kalam, usaha menjaga kebersihan sungai menuntut sinergi yang bersepadu daripada segenap lapisan masyarakat. Sekiranya sungai semakin tercemar, hidupan akuatik bukan sahaja terancam tetapi kita juga turut menerima tempias yang sama. Hal ini demikian kerana sumber air bersih semakin berkurang. Kita tidak mahu generasi akan datang tidak dapat menikmati segala keindahan sungai. Ingatlah, alam ini merupakan pinjaman generasi mendatang, dan kita hanya pemegang amanah.


Sekiranya karangan mengajukan langkah memelihara dan memulihara kebersihan laut, isi ini juga boleh digunakan. Cuma, pelajar perlu menukar sungai kepada laut, juga contoh-contoh laut di Malaysia seperti Laut China Selatan, Selat Melaka dan Selat Johor.

57 comments:

  1. terbaiklah karangan ini :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

      Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

      Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

      Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

      Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

      Delete
  2. Replies
    1. 2012??!! saya di 2021 masih karangan ini..... soalan tidak berkembang.

      Delete
  3. i dont care about it

    ReplyDelete
  4. i'm so sorry, i dind't mean that, i just want to say that your information are very good and excelent.

    ReplyDelete
  5. baik!terima kasih

    ReplyDelete
  6. Teria kasih ianya sangat bagus.. Justeru itu rencana ini berguNa untk saye ..

    ReplyDelete
  7. Teria kasih ianya sangat bagus.. Justeru itu rencana ini berguNa untk saye ..

    ReplyDelete
  8. Teria kasih ianya sangat bagus.. Justeru itu rencana ini berguNa untk saye ..

    ReplyDelete
  9. Karangan yang memang baik

    ReplyDelete
  10. Your patah is to over

    ReplyDelete
  11. thanks bro. saya petik sikit untuk dijadikan bbm.

    ReplyDelete
  12. tks bang to share this essy .....

    ReplyDelete
  13. sokdfnpsaigfirhfqeap;rhfg

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. thx 4 tis karangan

    ReplyDelete
  16. thx nasib baik ada karangan nie hehehe

    ReplyDelete
  17. terima kasih yerr!!!

    ReplyDelete
  18. menjatuhkan imej pelajar pelajar , kau bukan pelajar eh ?

    ReplyDelete
  19. Rencana ini sangat berguna untuk saya

    ReplyDelete
  20. rencana yang baik untuk menambahkan ilmu

    ReplyDelete
  21. Terima kasih untuk karangan ini ia sungguh membantu

    ReplyDelete
  22. terima kasih. info sangat berguna :)

    ReplyDelete
  23. thanks for them information that you give it was good and i like it again tq for that its was soo nice and easy to understand

    ReplyDelete
  24. too short. tiz essay not suitable for spm students

    ReplyDelete
  25. BITCH LASAGNA SUBCRIBE TO PEWDIEPIE

    ReplyDelete
  26. Amnde ah karangan.cam budak darjah 6 punya je...

    ReplyDelete
  27. Bkpo hk depe tkdkejebbsnendbjnskndskb

    ReplyDelete
  28. Halo semua orang di situs ini sangat senang karena saya akhirnya mendapat pinjaman, semua pujian kepada ALLAH saya mendapat pinjaman Rp 170.000.000 juta dari Anthony Yuliana semoga ALLAH terus memberkati mereka, saya hanya melakukan pembayaran untuk biaya pinjaman saya asuransi dan biaya transfer sebelum saya mendapatkan jumlah pinjaman saya Rp 170.000.000 juta, masukkan ke dalam rekening saya (BCA) 0272262754, bagi mereka yang mencari pinjaman harus sangat berhati-hati karena ada banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu hanya sedikit yang nyata dan Anthony Yuliana adalah salah satu pemberi pinjaman pinjaman nyata dan ASLI, Anda juga dapat menghubungi Pemberi Pinjaman Anthony Yuliana jika Anda membutuhkan pinjaman, BBM INVITE ((E37F9BCC))
    hanya whatsapp +13234026088 email (anthony.yulianalenders@gmail.com)
    email saya sendiri (ennywaper771@gmail.com)

    ReplyDelete
  29. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete
  30. Srs karangan dia sama apa yg cg minta hahahah....isi pon sama yg cg bgi

    ReplyDelete
  31. assalamualaikum..mohon izin kongsikan karangan ini dengan murid - murid ...terima kasih

    ReplyDelete